"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2014. február 18., kedd

Elhunyt Gyarmati Fanni, Radnóti Miklós özvegye


Életének 102. évében elhunyt Gyarmati Fanni, Radnóti Miklós özvegye. Gyarmati Fanni 1912. szeptember 8-án született Budapesten. A Fifinek becézett lány szerelme a költővel 1927-ben, 14 éves korában kezdődött, s 1935. augusztus 11-én házasodtak össze. Gyarmati Fanni a második világháború után orosz- és franciatanári diplomát szerzett, a Színházművészeti Főiskolán tanított francia nyelvet. A költővel kötött házassága óta mindvégig a XIII. kerületi Pozsonyi úti lakásban élt.
Az özvegy 2008-ban a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára Kézirattárának adományozta Radnóti teljes kéziratos hagyatékát.



Virágcsokor a munkaszolgálatból

Dr. Radnóczi Miklós
109/19 m[unka]sz[áza]d, I. szakasz, Hargitta, Bihar megye

Nagyságos Frankl Sándor úrnak,
"Papirusz" könyvkötőműhely
Budapest, V.
Návay Lajos u. 5. fszt

Drága Sándorom és Rózsim, persze szívességet kérek. Aug. 11-én van a házassági évfordulónk. Tudjátok meg, hogy Fif otthon van-é és küldjetek neki nevemben egy csokor virágot. Ha megjövök, elintézzük. Köszönöm szépen. Ha elutazik, akkor előtte, vagy utána-, ha megjött, jó? - Péter jól nyaralt? (Péter: fiuk, Frankl [Fraknói] Péter, a Radnóti házaspár keresztgyermeke. - A szerk.)
Sándor, maradj otthon! Fif írja, hogy várakozó állásponton vagy. Azt hiszem fölösleges aggodalom. Én a körülményekhez képest jól vagyok, egészséges és ideges. És a fogammal nyavalygok. Más baj nincs. Csókollak mindhármatokat és összes barátainkat és köszönöm.
Miklós 


Radnótit 1942. július 1-jén másodszor is behívták munkaszolgálatra. Július 13-án indították útnak a századot, Püspökladány, Nagyvárad, Székelyhíd érintésével 15-én érkeztek meg a bihari Margittára - írja Ferenc Győző a Radnóti Miklós élete és költészete című monográfiájában. A költő innen, Margittáról írta a levelet Frankl Sándor könyvkötőnek, melyben kéri, hogy házassági évfordulójuk alkalmából küldjenek egy csokor virágot feleségének, Gyarmati Fanninak (Fifnek). Frankl Sándor könyvkötő műhelyében a harmincas években sok író és művész megfordult: Ferenczy Noémi és Valér, Zelk Zoltán, Ortutay Gyula, Cs. Szabó László. Radnóti 1932-ben kereste fel a műhelyt, s barátságba került a Frankl családdal. Ahogy a költő, úgy a könyvkötő sem élte meg a háború végét, 1945 januárjában végezték ki a Duna-parton.


Két karodban – Ahogy Radnóti Mikós szeretett

A Két karodban – Ahogy Radnóti Miklós szeretett –  című költői estet 2014. február 14-én mutatták be a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban Béres Márta és Mészáros Gábor előadásában. A két színésznek a felkészülésben Kovács Frigyes segített, Bakos Árpád pedig négy zeneszámot írt férfi és női hangra.
Ez nem hivatalos bemutató, hanem szerelemből született költészeti est, mert mindketten szeretjük Radnóti költészetét, és már régóta érlelődött bennünk egy ilyen est gondolata. Ez az egyetlen őszinte házastársi költészet, az összetartozás, az elköteleződés költészete, nem az elérhetetlen utáni vágyakozás. Verssel foglalkozni jó, verset olvasni jó, verset mondani pedig nehéz, de nagyon jó részletezte Béres Márta.

A bemutató után, másnap hajnalban, 2014. február 15-én Gyarmati Fanni elhunyt.





2014 decemberében megjelent Gyarmati Fanni Naplója.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése