"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2019. január 25., péntek

100 éve halt meg Ady Endre


100 éve elhunyt költőre A föltámadás szomorúsága (link- a teljes szöveg) című versével emlékezünk.

"És megint szólék: én nem tudom,
Ki vagyok, éltem-e, élek?
Valakinek neve vagyok
Vagy örököse egy halott
Szomoru nevének?
Lázamat az est, postámat
A posta,
Mintha régen-régen hozná,
Úgy hozza."

(részlet)

vers 1910. augusztusában íródott és augusztus 16-án jelent meg a Nyugat 1910. 16. számában.

Ady és Léda talán legnagyobb összeveszése után Léda betegen feküdt egy budapesti szanatóriumban, Ady pedig a mézesheteit a Tátrában töltő öccséhez, Ady Lajosékhoz utazott.
„Hét év után nagybetegen hagytam el egy nagybeteget s csupa megmagyarázhatatlan hézag és seb vagyok. Se hitem, se erőm”  - írja 1910. augusztus 9-én a Csorba-tó mellől Hatvany Lajosnak.

A vers a Minden Titkok verseiből című kötetben található, A szerelem titkai című ciklusban.




Ady Endre A föltámadás szomorúsága (részlet),  - a Balaton együttes előadásában


A Balaton együttes 1979-ben Víg Mihály vezetésével alakult meg. Első koncertjüket az URH együttessel adták közösen 1980 szeptemberében. Víg Mihály 1982-től egy másik fontos együttesnek, a Trabantnak is meghatározó tagja lett. Az Európa Kiadóval közös 1986-1987-es turné után azonban a Balaton beszüntette működését. 1991-ben újjáalakult az együttes, 1996-ban látott napvilágot első stúdiólemezük,  A fény közepe a sötétség kapujában címmel. 2009-ben jelent meg válogatásalbumuk (Balaton 1979 - 2009). Napjainkban  rendszeresen koncerteznek, főleg kisebb klubokban lépnek fel.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése