"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2017. január 6., péntek

85 éve született Umberto Eco, olasz író


85 éve, 1932. január 5-én született Umberto Eco, olasz író, esztéta, irodalomtörténész, a modern olasz irodalom egyik nagy alakja.


Világhírét első regénye, az 1980-ban megjelent A rózsa neve alapozta meg. Hogy miért ír egy esztétika professzor regényt? A kérdésre Eco így válaszolt: "Ötvenévesen az ember vagy megszökik egy táncosnővel vagy ír egy bestsellert." A művet 47 nyelvre fordították le, csak az olasz nyelvű kiadásból 6 és félmillió példány kelt el. 2010-ben, 30 év után az író kijavította művét"Nem írtam át az eredetit. Eltüntettem az ismétléseket, javítottam az elbeszélés ritmusán, pontosítottam a könyvtáros arcának leírását"-nyilatkozta.



 

A köny sikerét csak fokozta az 1986-ban bemutatott film Jean-Jacques Annaud 
rendezésében, Sean Connery főszereplésével.




következő regény a Foucault-inga (1988) volt, ezt követte A tegnap szigete (1994), majd a Baudoloino 2000-ben. A regényírás mellett nem adta fel tudományos pályáját sem, ezt bizonyítják irodalomelméleti munkái, A nyitott mű, (1976), a Hat séta a fikció erdejében (1995) vagy a szellemes könnyedséggel megírt Hogyan írjunk szakdolgozatot? (1991).
2007-ben a Budapesti Könyvfesztivál díszvendégeként vehette át a Nagydíjat, erre az alkalomra jelent meg a Loana királynő titokzatos tüze című műve. A Prágai temető című regénye magyarul 2012-ben látott napvilágot. 

Hetedik regénye, a Mutatványszám, már csak posztumuszként, 2016. február 19.-i halála után jelent meg.



"Minden paranoiás engem üldöz." Interjú Umberto Eco-val. MANCS. 2015. 12.17.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése