"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2020. április 7., kedd

Témakörök és ciklusszerkezet Ady Endre Új versek (1906) című kötetében

„Megosztó hatású művész és még megosztóbb személyiség. Itthon minden idők legfölforgatóbb lírikusa, akinek förgetegszerű hatása alól sem a (rajongóvá avanzsált vagy fölpaprikázódott) kortárs, sem az utód nem tud kitérni. Fülsiketítő Én-kultusza összefér „az Egészet mondani” egyetemes, biblikus igényével. Az Új versek forradalmi tény 1906-ban, a „gémes kút, malom alja, fokos” eltunyult, félfeudális Magyarországát kipécéző pusztai dalaival, párizsi panorámájával, emberarcú Istenképével (Ady beszélője önérzetében egyenrangú az Úrral), a Léda-szerelem kavalkádos helyzetrajzaival. Lírája életregényként olvasható.” 
Térey János: Intés az őrzőkhöz – Ady Endre. (részlet) In: T: J: Teremtés vagy sem. Esszék és portrék, 1990-2011. Budapest, Libri, 2012.

Ady összes művei

Ady összes költeményei Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK)

Ady Endre művei - kritikai kiadás  MTA BTK Irod. tud. Int.


élete

Ady Endre 1877-1919. Kulturális Enciklopédia (Fazekas project)

Ady Endre 1877-1919  SlidePlayer ppt



Ady Endre és az Ady család tárgyi hagyatéka  PIM


pályakép

Ady Endre. Gépeskönyv

Ady élete és költői pályája Sulinet

Ady Endre (1877-1919). A magyar irodalom története (Spenót)



az Új Versek ciklus

Ady Endre Új versek című kötete és fogadtatása - Sulinet

Ady Endre Új Versek Eduline

Ady Endre: Új versek című kötet alkotásai (Érettségizz.org.)

érettségi tételek

Ady Endre pályaképe, költői indulása, ars poeticája (Zanza Tv)

Ady Endre költészete -áttekintés (Érettségi.com)

Ady Endre - Tanulói munkatankönyv (Szövegértés-szövegalkotás)

szakirodalom

Boka László: Elsüllyedt utak- Mindenség-keresés Ady Endre életművében (Litera Tanoda) 

Görömbei András: „Mégis győztes, mégis új és magyar" Vázlat Ady Endre költészetéről  Tiszatáj Diákmelléklete

Herczeg Ákos: A hagyomány újraíródása a modernség korszakküszöbén - Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én... (Tiszatáj Diákmelléklete)

Arató László: Ady az iskolában – recepciós apályban és dagályban (Iskolakultúra)

hangoskönyv



Ady Endre versei Latinovits Zoltán előadásában 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése