"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2012. március 29., csütörtök

Elhunyt Fodor Sándor erdélyi író, műfordító

"Elérhető boldogság az, ha az embernek sikerül egyensúlyba kerülnie önmagával. Az önmagunkkal való egyensúlyt azonban nagyon nehéz saját erőből megteremteni. Minden ember segédeszközhöz folyamodik. Boldogsága attól függ, megtalálja-e azt a fogódzót, amelynél fogva sikerül békét teremtenie maga körül és önmagában." (Fodor Sándor)


2012. március 29-én elhunyt Fodor Sándor, József Attila-díjas író, műfordító, a erdélyi irodalom kimagasló alakja.

1927. december 7-én született Csíksomlyón. Csíkszeredán érettségizett 1946-ban, majd a kolozsvári egyetemen szerzett diplomát német-román szakon. 1951-től az Irodalmi Könyvkiadó szerkesztője, 1956-tól nyugdíjba vonulásáig a Napsugár című gyermeklap belső munkatársa volt. Az 50-es évek elején novellistaként indult, első kisregénye, az Önarckép 1964-ben jelent meg, ezt követte a Krónika című regény 1966-ban. Művei közül kiemelkedik a Büdösgödör (kisregény, 1970), az Egy nap – egy élet, (önéletrajzi regény, 1976), de a legnagyobb népszerűséget a Csipike című meseregény-sorozata hozta meg számára. A kis törpe kalandjait filozófiai mélysége miatt a kritikusok a világirodalom legnagyobb ifjúsági regényei közé sorolták. Válogatott novelláit tartalmazó, A feltámadás elmarad című kötetét 84. születésnapja alkalmából, 2011. december 3-án mutatták be a kolozsvári Bulgakov Kávéház Irodalmi Szalonjában.

Erdélyi magyar írók arcképcsarnoka - interjú Fodor Sándorral

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése