"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2020. május 19., kedd

A kafkai ábrázolásmód sajátosságai Franz Kafka Az átváltozás című elbeszélése alapján

„Kafka különösen nagy hatással volt reám. Abban a szűk s a nyilvánosság mértékével egyáltalán nem mérhető körben, ahol az európai irodalom igazi mércéjével mérik az értékeket, ma már klasszikusnak számít ez a fiatal cseh–német író, ki harminc-egynéhány éves korában halt meg s töredéket hagyott csak maga után. Kafkát úgy leltem meg a magam számára, mint az alvajáró az egyenes utat. Egy könyvkereskedésben egyszerűen kihúztam a többi ezer könyv közül Verwandlung című füzetecskéjét, olvasni kezdtem s rögtön tudtam: ez az. Kafka nem volt német. Nem volt cseh sem. Író volt, ahogy a legnagyobbak azok, nem lehetett eltéveszteni, félreérteni."
Márai Sándor: Egy polgár vallomásai (részlet)



életrajz és pályakép

Kafka, Franz (1883-1924) Kulturális Enciklopédia

Franz Kafka emlékszám (Szombat.org)




Kafka-honlapok

Franz Kafka (német)




művei

Franz Kafka művei - Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK)


Franz Kafka novellái  (SZTE.hu)



Franz Kafka világa. MTVA irodalom érettségi. (Erdei L. Tamás)

Kafka az oktatásban



Franz Kafka: Az átváltozás - A modern világirodalom néhány meghatározó alkotása (Szövegértés- szövegalkotás)


Az átváltozás


Kafka: Az átváltozás  (érettségizz.org)




szakirodalom

Blanchot, Maurice: Kafkától Kafkáig - (Kalligram, Pozsony, 2012) (Szaktárs)


Onder Csaba: Az alaprajz. (Franz Kafka Az átváltozás) In: O. Cs. Illetlen megjegyzések. Tanulmányok és esszék. Ráció Kiadó-Szépirodalmi Figyelő, 2009.


Kafka utóélete

Mrozek: Az átváltozás (Holmi. 1996. 8. sz.) (EPA)


Potozky László: Bogárpáncél (Kafka Az átváltozás) Bárkaonline. 2015. május




Parti Nagy Lajos - Franz Kafka: Az átváltozás
(Litera előszilveszter)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése