"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2020. május 25., hétfő

A komikum megjelenési formái Molière A fösvény című klasszicista komédiájában

"Összes művei közt legjobban jellemzi Molière-t A fösvény. A legfinomabb, alig felvillanó félszegségtől a legpóribb vaskos otrombaságig – a szellemes, gúnyos csipkedéstől a botozásig, mindenféle kacagni való előfordul itt.” 
(Móricz ZsigmondMolière. Bevezetés A fösvény fordításához. )


életrajz és pályakép


Molière (1622-1673) - Kulturális Enciklopédia


A klasszicista dráma (erettsegi.com)



Molière drámái a neten



Molière összes drámái I. Osiris Kiadó, 2002. (Szaktárs)

Molière összes drámái II. Osiris Kiadó, 2002. (Szaktárs)

Molière drámái (A fösvényTartuffe) - Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK)


 Molière drámáinak legújabb magyar fordításai

Molière: A mizantróp (fordította Petri György) (szinhaz.net)

Molière: Tartuffe (fordította Parti Nagy Lajos) (szinhaz.net)



A fösvény (érettségi tételek)

Molière: A fösvény (1668), elemzés (erettsegi.com)

Molière: A fösvény. Kötelezők röviden.

Molière: A fösvény (docplayer.hu)




Molière: A fösvény - (Irodalmi Gyorstalpaló)

a komikum

Komédia -  Kulturális Enciklopédia

Komikum, humor és szatíra In: Pannon enciklopédia. Magyar nyelv és irodalom. (ADT)

A humor az irodalomban (erettsegizz.org)


színházi előadások, filmadaptációk




Molière: A fösvény
Katona József Színház, 1994.
(teljes előadás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése