"Bejártam, mondhatnám az egész világot, a Sarkvidékektől az Egyenlítő környékének félelmetes őserdein keresztül Kína, Japán, majd Amerika tájképi nagyszerűségei közé. Lenyűgöző nagyságú a norvég fjord, hangos kacagáshoz hasonlítanám a Garda-tó tájképi pompáit, jártam az Alpok gleccserein, meg a Spitzbergák tundráin, láttam a sivatagot, meg az indiai barlangtemplomokat, ott voltam a mongol pusztákon meg a mandzsu őserdőkben, de akárhol másztam fel valami hegytetőre, sehol sem voltam megelégedve a kilátással, mert nem volt benne a Balaton." (Cholnoky Jenő)

2020. május 17., vasárnap

A példázat műfaja az Újszövetség evangéliumaiban

"Itt lakott kétségtelenül. / Látod? Látom. / A mi fiúnk. / Ülj az ablakba, nézd a házakat, / aztán a szobát, falakat, / a jégveremnél hidegebb / éléskamrát, mosdóhelyet. / Most pedig induljunk haza."

(Pilinszky János: A tékozló fiú keresése)

a Biblia a neten


Keresés a Biblia szövegében (biblia.biblia.hu)




lexikonok, kézikönyvek





a Biblia az irodalomórán

A Biblia. (Sulinet)

A Biblia és az irodalom (Tanári útmutató) (Magyartanárok Egyesülete)




A Biblia (MTVA, Kiss Judit Ágnes előadása)


Bibliai műfajok értelmezése (www.apologia.hu)

 - a példázat fogalma

A példabeszéd vagy példázat egy rövid elbeszélés, történet, amely valamilyen vallási, erkölcsi tanítást fejez ki; ez a tanítás történhet egy egyszerű történet elmesélésével és hozzá fűzött magyarázattal, de történhet szóképekkel, eseménysor nélkül is; a példázat görög eredetijének (parabolé) a jelentése: egybevetés, összehasonlítás.



Példázatok a Bibliában. (irodalomok.webab.hu)



A tékozló fiú. (előadja Tegyi Kornél)
(Művészek az otthoni oktatásért)

szakirodalom



Vermes Géza:  Példabeszédek és példázatok. In: V. G. A zsidó Jézus vallása (Osiris könyvtár - Történelem, 1999) (Szaktárs)


hangoskönyv


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése